måndag 28 november 2011

Under konstruktion.

Spenderade dagen i ateljen.
Tänkte först att jag skulle bygga min fågelholk i ett garage och sen hade jag planer på att bygga det direkt i naturen. Men vädret är ju som det är I GBG, så det fick bli ateljen ändå.

Jag har kommit en bit på vägen. och har en vägg kvar att få ihop, som kan fungera som en öppning att gå in och ut genom. Har också en del smågrejer kvar, som det runda hålet och lite mer tak. Kanske lite röd färg också. Jag har upptäckt att jag inte direkt utvecklats sen träslöjden i nian.

Jag tänker och jag hoppas att några ideer skall poppa upp när jag är färdig med holken. som kan bli en avslutande del i gestaltningen. Känns som jag behöver börja skriva snart också om det inte skall bli för stressigt.
Jag tycker det av avkopplande att bara skapa utan att tänka. Något jag tänkt på skulle kunna funka bra i skolan. Att eleverna får börja skapa något bestämt, för att sedan kunna gå vidare och utveckla det.

Mina tankar om min gestaltning ligger fortfarande kvar i min fundering om ägande och om vem som har rätt att äga platser. Jag tänker att kommer att inreda fågelholken med något som kan bli personligt just för mig. En annan tanke jag har är också att placera holken i naturen. Kanske isolera den och låt den stå kvar någonstans. Jag vet om det går. Kan bli så att någon kan göra sig illa på den eller nåt.

Har också börjat läsa om boken "Doppler" av Erland Loe, som handlar om en man som flyttar ut i naturen. Jag funderar på hurvida det ligger en flykt i att bosätta sig på ett sådant sätt eller om det handlar om att närma sig något. Kanske borde jag bo så själv. Extremt, men lärorikt. Jag vet inte.
Jag tänker att jag måste belysa mitt eget ägande på ett slags sätt. Fågelholken blir en symbol för något. Riktigt vad vet jag inte än. Det finns något luddigt fortfarande, men jag känner att jag börjar närma mig något.



3 kommentarer:

  1. Åh, jag älskar Erlend Loe! Du måste läsa Expedition L också, fast kanske sen när du är klar med holken.

    SvaraRadera
  2. vad långt du kommit med holken!
    Erlend Loe är en klar favorit för mig med, lite smågalen, det gillar jag. Läs Maria & José så ska du se...det blir bara bättre :)
    tänker också på filmen into the wild. den är go. eller "die fetten jahre sind vorbei", appropå ägande, men den tror jag att jag kanske har tipsat om redan.
    kör på!

    SvaraRadera