måndag 31 oktober 2011

Place it...

Ja, nu har man kommit lite närmare det jag vill göra. Efter den öppna handledningen i fredags bestämde jag mig till slut för att göra en fågelholk. En fågelholk för en människa. Jag har spunnit vidare på min funderingar om rätten till mark och ägande. För mig får fågelholken symbolisera ett ägande utan involvering av byråkratin. Fågelholken behöver man inga tillstånd för, utan kan sättas upp var man vill.

Men det som började så bra, gled snabbt över i frustration. Detta blir för stort. Detta kan inte bli nåt permanent. Jag kan inte ha kvar min fågelholk i skogen. Jag började tänka kring att det inte går att fästa i trädet. Det blir inte som jag vill.
Tankarna, funderingarna har alltså börjat snurra igen. Jag vet jag borde fortsätta med något. Fullfölja det. Det är svårt.
Mina funderingar kring ägande har fått mig att ifrågasätta hur jag själv fungerar. Hur ser det ut hemma hos mig. Jag äger min prylar, men jag hyr min lägenhet. Jag kan förlora den. Bli utslängd.
Med dessa tankar försökte jag sova på söndagskvällen.
Jag kan inte släppa min tanke på naturen contra bebyggelsen jag hade i början.
Jag ska försöka fota mina kära saker, prylar, ute i naturen.
Jag ska foto det sterila, rena och det kära, i en plats där människan inte inkräktar.
På nåt sätt vill jag få min lägenhet, mitt ägande förflyttat ut i naturen, genom dessa foton.

Jag vill åt kontrasten. 

Jag har lite svårt att förklara närmare, men jag hoppas jag kan göra det bättre när jag är färdig och i min summering på onsdagens blogginlägg.

Jag inspireras just nu av Adam Ekbergs fotografier. Har lagt upp några av hans fotografier nedanför.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar